IT-support och servicedesktekniker
Utbildningen leder till
IT-supporter och IT-supportspecialister är ansvariga för att analysera, felsöka och utvärdera tekniska problem. Denna roll kan innebära att stödja internt såväl som externa kunder, genom att ge användare IT-support onsite, via telefon, e-post, webbchatt eller på plats på first- och second linenivå
För att vara framgångsrik i att tillhandahålla service till kunder behöver en IT-supportspecialist ha ett brett spektrum av kunskap om olika typer av nätverksenheter och teknologier. Utbildningen inkluderar mycket praktisk träning både i en virtuell miljö men även med verkliga enheter.
Den här IT-utbildningen är utformad för att ge grundläggande kunskaper inom IT-området och leder till en god kompetens i ditt framtida arbete som IT-supporttekniker. Utbildningen leder även till att du utvecklar din förmåga att möta och kommunicera med kunder och uppdragsgivare på ett serviceinriktat och kvalitetsmedvetet sätt.
Utbildningens innehåll och upplägg
Hur är utbildningen upplagd
Utbildningens innehåll
Utbildningen ges på plats på Campus Mölndal och kommer att varvas med praktiska, laborativa och teoretiska moment. Utbildningens innehåll består av ett antal gymnasiala kurser som ingår i El- och energiprogrammet. Kurserna och innehållet har noga valts ut i nära samarbete med arbetslivet.
Arbetsplatsförlagt lärande, apl
I utbildningen ingår 15% APL (Arbetsplatsförlagt Lärande), vilket innebär att du är på en arbetsplats under åtta veckor och genomför en del av utbildningen där.
Se här för mer information om arbetsplatsförlagt lärande.
Innehåll
Efter utbildningen kommer du bl a erhålla kunskaper och färdigheter i:
-
Windows 10
-
Windows Server
-
Powershell
-
Active Directory
-
Microsoft Office 365
-
Nätverksteknik
-
VPN
-
HyperV
På Skolverkets hemsida kan du söka fram och läsa om innehållet i de kurser som ingår i utbildningen. Nedan ser du vilka kurser som leder fram till den yrkeskompetens som efterfrågas på arbetsmarknaden. Observera att kurser kan tillkomma och/eller tas bort ifrån kurspaketet beroende på din individuella studieplan. Den utgår ifrån dina behov, erfarenheter och förutsättningar och upprättas i samband med antagningen.
Namn på kurs | Kurskod | Kurstyp | Poäng |
Dator- och nätverksteknik | DAODAC0 | Gemensam | 100 |
Datorteknik 1a | DAODAT01a | Gemensam | 100 |
Studie- eller yrkesval | KGYORI11A | Gemensam | 80 |
Introduktion till kurser | KGYORI11C-DA | Gemensam | 100 |
Nätverkssäkerhet | NAINAE0 | Gemensam | 100 |
Nätverksteknik | NAINAR0 | Gemensam | 100 |
Nätverksadministration | NAINAV0 | Gemensam | 100 |
Service och bemötande 1 | SEVSEV01 | Gemensam | 100 |
Service och reparationsarbete | SUPSER0 | Gemensam | 100 |
Teknik - specialisering | TEKTEK00S | Gemensam | 100 |
Tillval – om du ska läsa en tillvalskurs beslutas det om i dialog med lärare
Vad behövs för att kunna läsa utbildningen
Kostnader
-
Kurslitteratur 1000-1500 kr.
-
Kostnader för resor till och från din APL-plats.
-
Eventuella ytterligare kostnader kan förekomma för den som vill certifiera sina kunskaper, vilket är frivilligt.
Tänk på att
-
Vissa arbetsplatser kräver utdrag ur belastningsregistret.
-
Du får vara beredd på restid till din APL-plats, tidig start på morgonen samt pass kvällar/helger kan förekomma.
Förkunskaper
För att vara behörig ska du ha godkänt betyg i följande kurser på grundläggande nivå eller ha motsvarande kunskaper:
– Engelska
– Matematik
– Svenska (GRNSVED) eller svenska som andraspråk (GRNSVAD)
Om du har tillräckliga kunskaper men saknar betyg så behöver du kontakta vuxenutbildningen i din hemkommun för att boka en nivåbedömning.
Se här för mer information om ansökan och antagning.